مجازی سازی برنامه ها

مجازی سازی برنامه های کاربردی Application Virtualization

مجازی سازی برنامه های کاربردی در واقع یعنی راهکار ارائه برنامه های کارردی ویندوزی به صورت مجازی سازی شده ،به شکل آنی و بی درنگ با امنیت بالا و قابل دسترسی در هر مکان و هر زمان و هر Device ای که با هر سیستم عاملی که باعث مدیریت متمرکز در مرکز داده و کاهش ۹۰% هزینه ها می گردد.

مجازی سازی برنامه ها به این معنی است که هر یک از نسخه ها از هر نوع نرم افزاری با توجه به ویندوز در یکی از سرورهای اصلی نصب شده و چناچه کاربری به آن نیاز پیدا کرد می تواند از راه یک رابط محلی نرم افزار مورد نظر خود را در سیستم خود دیده و آن را اجرا نماید. کاربر می تواند هم در یک شبکه داخلی بوده و یا با اتصال به اینترنت به نرم افزار مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. در این روش نرم افزارهای کاربردی در میزکار هر سیستم قرار ندارد و تنها بر روی یک سرور نصب می گردد و برای اجرای آن نیازی به نصب آن در تک تک سیستم های کاربری نیست.
مجازی سازی نرم افزارها باعث می شود به نصب هیچ گونه نرم افزارهای بر روی سیستم تک تک کاربران نیازی نباشد و فقط با برقراری ارتباط در شبکه داخلی و یا اینترنت به نرم افزار مورد نظر دسترسی پیدا کرد. با توجه به این که منبع پردازش بخش کاربر درگیر نرم افزاری نصب شده نیست و تنها کار اجرایی را انجام می دهد بنابراین کاربران این بخش می توانند از هر سیستم سخت افزاری مختلفی همچون، تین کلاینت، تبلت، گوشی موبایل و با هر سیستم عامل نصبی از جمله اندروید، لینوکس، ویندوز، مک و غیره به این بخش دسترسی داشته باشد. با این تکنیک می توان از هر مکانی از منزل یا محل کار و یا در مسافرت امکان دسترسی به نرم افزار مورد نظر را داشته باشیم.

مزیت استفاده از مجازی سازی برنامه ها

۱- تمرکز نسخه اصلی نرم افزار در یک سرور
۲- قابلیت دسترسی قرار دادن نرم افزارهای کاربردی سازمانی بین کاربران به صورت رمزگذاری شده
۳- از بین بردن محدودیت دسترسی کاربر به نرم افزارهای کاربردی
۴- تحویل سریع و بدون نصب نرم افزارهای جانبی و لایسنس های جداگانه
۵- امکان اجرا و استفاده کاربران از برنامه ها و نرم افزارهای قدرتمند که نیاز به سخت افزارهای قوی دارد با استفاده از یک سرور قوی.
۶- بروز رسانی و ارتقا دادن آسان نرم افزار و بهره گیری دیگر کاربران از آن
۷- ایجاد امنیت و پشتیبانی بیشتر
۸- مدیریت بهتر بر کاربران
۹- یکپارچه سازی اطلاعات
۱۰- پایین آمدن هزینه ها از جمله خرید نسخه های متعدد نرم افزار و نسخه های جداگانه کلاینت به تعداد هر کاربر

نحوه انتقال برنامه به کاربران با مجازی سازی برنامه ها

با استفاده از مجازی سازی برنامه ها نیاز کاربران به نرم افزارهای کاربردی رفع می گردد. اما هر برنامه مجازی سازی شده به دو حالت می تواند به کاربر ارسال شود. ۱-stream 2-off line , full
در حالت stream برنامه ها بر روی محل ذخیره سازی اشتراکی قرار می گیرند و با توجه به نیاز کاربر داده های مورد نیاز مربوطه به سوی او گسیل می شود. اما در حالت full برنامه ها در مکان ذخیره سازی محلی کاربر قرار دارد و در زمان اجرای برنامه نیازی به انتقال داده ها نیست، بنابراین سرعت اجرایی بهتری نسبت به حالت قبلی دارند ولی در این بخش نیاز به محل ذخیره سازی بیشتری می باشد.
البته نوع دیگری از مجازی سازی برنامه های کاربردی نیز وجود دارد که در به آن session virtualization گفته می شود. در این حالت برنامه ها به شکل سنتی روی سرور نصب و مجازی سازی شده و کابر جهت استفاده با پروتکل های راه دور به آن متصل می شود. در این حالت مجازی سازی برنامه ها امکان دسترسی از هر نوع دستگاه و با هر سیستم عاملی امکان پذیر است.

با ما در تماس باشید