page contents
بلاگ
 
 

مقدمه در مورد ویپ (VoIP)

به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.

تا ۳۰ سال پیش واژه‌ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره‌ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود. همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور هزینه ی بسیاری به دنبال داشت؛ اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیده‌هایی جذاب بوده‌ایم؛ گسترش رایانه‌های شخصی، فناوری‌های جدید ارتباطی همچون تلفن‌های سلولی و بالاخره شبکه گسترده اینترنت.

نسل جدید ارتباطات از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه ی وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی یا تلفن همراه و اینترنت به امور کاری خویش می پردازند و یا بیشتر اوقات فراغت خود را در این دنیای بی کران سپری می‌کنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی انجام می‌دهند و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر می‌پردازند. تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی انجام می شود که گسترش روز افزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار داده و آن تکنولوژی VoIP است.

ویپ VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

 صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ است. بنابراین در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، استفاده می‌شود. با توجه به اینکه صوت می‌بایست جهت انتقال از طریق شبکه IP به بسته‌هایی از جنس دیتا تبدیل شوند، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید انجام پذیرد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید در طی مراحل تبدیل آنالوگ به دیجیتال، کدک‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند که برای اطلاع از نحوه کارکرد کدک‌ها و انواع آن‌ها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. جزییات را در شکل زیر می‌توانید مشاهده نمایید.

محاسبه پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP

کدک در ویپ VoIP

در طرف مقابل پس از دریافت، عمل عکس انجام خواهد پذیرفت. سیگنال دیجیتال که از طریق شبکه IP انتقال یافته، در مقصد و توسط یک تبدیل کننده از حالت سیگنال دیجیتال به آنالوگ تبدیل می شود.

دیکد کردن در ویپ VoIP

سیگنال دیجیتال بسیار ساده‌تر قابل کنترل است. فشرده سازی، مسیریابی، تبدیل آن به فرمتی مناسب و مقاوم در برابر نویز از مواردی است که کنترل آن ها در حالت دیجیتال ساده تر انجام می‌پذیرد.

روند انتقال دیتا در VoIP

روند انتقال دیتا در شبکه ویپ

ارزان بودن به کارگیری شبکه ی داده جهت انتقال صوت، استفاده بهینه از پهنای باند، توانایی ارسال با نرخ بیت‌های مختلف، امکان انتخاب کیفیت مکالمه و در نتیجه تعیین میزان هزینه از طرف کاربر و اضافه نمودن سرویس‌های جدید از مزایاي این تکنولوژی می‌باشند. این تکنولوژی همراه با مزایای بسیاری که ارائه می‌دهد، با توجه به ماهیت شبکه های IP، ریسک‌های امنیتی نیز در پی دارد و به کارگیري آن نباید بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی انجام شود. در ادامه به شرح مزایای این تکنولوژی پرکاربرد می‌پردازیم.

 مزایای ویپ (VoIP)

 از نقطه نظرهای متفاوتی می‌توان به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداخت که بالطبع کاهش هزینه‌های جاری، از جمله جذاب‌ترین ویژگی‌های این تکنولوژی است که برخی از دلایل این امر عبارتند از:

۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا

این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده می‌کند که هزینه ی کابل کشی مجزا را از میان می‌برد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.

۲. کنفرانس‌های صوتی و تصویری

 سازمان‌هایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانس‌ها در بستر VoIP استفاده می‌نمایند، از هزینه‌های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت‌های کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) جلوگیری می‌کنند.

۳. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی

 همان طور که می‌دانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمان‌ها و حتی سیستم‌های خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش می‌باشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار می‌رود که تنها نیاز به Handset دارد. لذا بدین صورت می‌توانید از هزینه‌های موجود بکاهید.

۴. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا

 کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود می‌باشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند، علاوه بر کسر هزینه‌ها موجب تسهیل تماس‌های تلفنی نیز می‌شود.

۵. گسترش آسان

 گسترش و افزودن کاربر در این سیستم‌ها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستم‌های پیشین نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

۶. مدیریت متمرکز و آسان

مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می‌دهند که از طریق آن می‌تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید.

همچنین از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
  • کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی
  • امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روش‌های پیاده سازی)
  • پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ
  • قابليت برنامه‌نويسی راحت تر و توسعه و در نتیجه یکپارچگی با سیستم های مختلف
  • پشتیبانی از كليه امكانات مخابراتی كنونی و حتی ارايه خدمات جديد، با هزينه‌ی بسيار پايين و سهولت اجرايی بالا

امکانات ویپ (VoIP)

برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر می‌باشد:

۱. امکان ارائه شماره تلفن‌های داخلی به تعداد بالا

با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده است، می‌توانید تعداد مختلف داخلی‌ها را داشته باشید.

۲. امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)

با استفاده از این سرویس، در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می‌توان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و امکان ارسال پیام به ایمیل وی نیز امکان پذیر خواهد بود.

۳. ضبط مکالمات

 این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد، ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.

۴. تلفن های نرم افزاری (SoftPhone)

با نصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر فراهم می‌باشد. با استفاده از این ویژگی کاربرانی که خارج از محیط سازمان هستند، امکان ارتباط با سازمان را همچنان خواهند داشت. همچنین این امکان وجود دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کرد.

۵. فکس یا Fax to Email

با استفاده از این ویژگی، قابلیت ارسال فکس‌های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می‌برد.

۶. VoiceMail to Fax

همانطور که قبلا نیز اشاره شده، این امکان نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که تکنولوژی VoIP در اختیار می‌گذارد که البته ملزم به وجود امکانات شبکه‌ای جهت فرستادن پیام‌های صوتی به ایمیل می‌باشد.

 ۷. Interactive Voice Response

این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم می‌کند تا برای اتصال به بخش مورد نظر شماره همان بخش را طبق پیامی که پخش می‌شود وارد کند. برای مثال در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخش‌هایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و... است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش می‌شود که برای ارتباط با هر بخش شماره‌ای اعلام می‌شود. سپس کاربر با انتخاب شماره‌ها به بخش مورد نظرش هدایت می‌شود.

۸. صف انتظار

با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس‌های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می‌شوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.

۹. تنظیم ساعات اداری

این ویژگی هم یکی از موارد کاربردی در پیاده‌سازی سیستم‌های تلفنی سازمان‌ها به شمار می‌رود که در سیستم‌های مبتنی بر VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.

 ۱۰. گزارش گیری

این امکان وجود دارد که تمام تماس‌های کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماس‌ها و ارائه گزارش‌هایی که بیانگر نحوه پاسخگویی و تعداد تماس‌هاست، مفید می‌باشد.

 محدودیت‌های ویپ (VoIP)

تکنولوژی VoIP دارای محدوديت‌های مختص به خود است كه در ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌گردد.

  مهمترين مسئله در ارتباط کيفيت صدا است. در دنيای واقعی شرايط به گونه‌ای‌ است که تضمین کیفیت بالای تماس‌ها، کاری سخت و نیازمند درست کار کردن عوامل مختلف است.

همانطور که پیشتر اشاره شد، تکنولوژی ویپ، ‌صوت را به داده ديجيتال تبديل و پس از قرار دادن در بسته‌های اطلاعاتی آن ها را از طريق شبکه IP، ارسال می‌نمايد. همانند ساير نوع‌های داده، بسته‌های اطلاعاتی ممكن است با همان اولويتی كه ارسال شده‌اند به مقصد نرسند. سيستم دريافت كننده قادر به بازسازی مجدد بسته‌های اطلاعاتی صرف‌نظر از اولويت دريافت آن ها می‌باشد. ماهيت تبديل صوت به صورت بلادرنگ است و اين بدان معنی است كه در صورتی كه بسته های اطلاعاتی با اولويت ارسال در مقصد دريافت نشوند،‌ در زمان بازسازی مجدد داده (تبديل داده ديجيتال به صوت) سكوت را شاهد خواهيم بود؛ برای غلبه بر این مشکل تمهیداتی از قبیل استفاده از پروتکل‌های RTCP ارائه شده است که مسایلی از این دست پیش نخواهد آمد. فشرده سازی و برگرداندن داده به حالت اوليه، سربار پردازشی مختص به خود را خواهد داشت. علاوه بر اين، فشرده سازی افت كيفيت صدا را به دنبال خواهد داشت.

سيستم‌های مبتنی بر VoIP، در صورت قطع جريان برق آسیپ پذیر خواهند بود؛ البته برای این مشکل نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که یکی از ساده‌ترین‌های آن استفاده از UPS در مواقع قطع برق است تا امکان برقراری تماس همچنان وجود داشته باشد. اما در سیستم‌های پیشین و سنتی در صورت قطع جريان برق امكان استفاده از تلفن‌های قديمی وجود خواهد داشت چراكه شركت‌های مخابراتی، الكتريسيته را بر روی خطوط تلفن ارسال می‌نمايند. بدين ترتيب، حتی در صورت قطع جريان برق، تلفن معمولاً فعال و قابل استفاده خواهد بود چراكه برق تلفن از يك منبع ديگر تامين می‌گردد.

در انتها نمونه‌هایی از ساختار سیستم‌های مبتنی بر ویپ برای سازمان کوچک و ساختار VoIP برای سازمان بزرگتر آورده شده است.

ساختار سیستم های تلفنی تحت شبکه – سازمان های کوچک و متوسطساختار سیستم های تلفنی تحت شبکه – سازمان های بزرگ

خدمات مشاوره شبکه و ارائه راهکار

یکی از مهمترین فعالیت‌های این مجموعه در زمینه خدمات شبکه، ارائه خدمات مشاوره شبکه و راهکارهای تخصصی و فنی به شرکت‌ها و مؤسسات می‌باشد، تخصص و دانش شبکه ما یکی از بهترین‌ها در صنعت است. به دلیل پیشرفت سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تأثیر مستقیم و عمیق این بخش از فناوری بر بالا بردن بهره‌وری، تسهیل سازی امور، افزایش درآمد و رسیدن به سود بیشتر در تمامی کسب و کارها، موجب شده است که این فناوری و حوزه‌های مرتبط با آن به سرعت در تمامی بخش‌های شرکت‌ها و مؤسسات کوچک و بزرگ نفوذ کند. این رشد و نفوذ سریع موجب شده است که شرکت‌ها و صاحبان آن‌ها دچار سردرگمی در تصمیم‌گیری و ناتوانی در رفع مشکلات ایجاد شده در این بخش شوند. به همین دلیل نقش مهم و حساس، شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه و آی‌تی در این زمینه بسیار پر رنگ و با اهمیت خواهد بود.

با توجه به مسئله فوق و در راستای اهداف شرکت خدمات شبکه فناوران گستر‌، بخش مهمی از فعالیت‌های این مجموعه به ارائه خدمات مشاوره و راهکارهای شبکه در جهت رفع مشکلات شرکت‌ها در این حوزه اختصاص دارد.

 

تیک

خدمات معمولاً به دو شکل کلی قابل ارائه می باشد:

  1. خدمات مشاوره شبکه رایگان تلفنی
  2. خدمات مشاوره شبکه قراردادی بلند مدت و یا پروژه‌ای

تیک

 از جمله مهمترین خدمات مشاوره‌:

  • مشاوره شبکه
  • مشاوره سخت افزار
  • مشاوره تجهیزات شبکه
  • مشاوره امنیت شبکه
  • مشاوره زیرساخت شبکه
  • مشاوره دوربین مداربسته تحت شبکه

قدرت ما در استفاده از توانایی های اصلی و تجارب صنعت برای موفقیت مشتریان ما است.

خدمات مشاوره شبکه

 

چگونه می‌توانید از مشاوره و راهکارهای ما بهره‌مند گردید‌:

  1. با شماره های شرکت تماس بگیرید و مشکلات خود را  با مشاورین ما مطرح نمایید.
  2. کارشناسان ما در صورت امکان به صورت تلفنی  و کاملاً رایگان راهکارهای خود را ارائه خواهند داد.
  3. در غیر این‌صورت نیاز به بازدید حضوری از محل شرکت شما خواهد بود که در صورت تقاضای شما این امر صورت خواهد گرفت.
  4. کارشناسان ما از مجموعه شما به صورت حضوری بازدید کرده و تمامی مسائل ، مشکلات و جوانب را مورد بررسی قرار خواهند داد.
  5. پس از بازدید حضوری، طی جلسه‌ای با مدیران و مسئولان مربوطه، تمامی راهکارها، مشاوره و ارائه داده خواهد شد.

مانند بسیاری از مشتریان ما، احتمالاً کسب و کار شما نیز ارتباطی با حوزه IT ندارد. تلاش برای حل چالش‌ها و مشکلات IT نه‌تنها می‌تواند تمرکز شما را از کسب و کارتان دور کند بلکه این چالش‌ها موجب می‌شوند، هزینه‌های بسیاری برای شرکت‌ شما ایجاد شده و بر بخش‌های دیگر کسب و کار شما تأثیر منفی وارد شود. وجود یک شرکت مشاوره آی‌تی و دانش بنیان در شرکت شما می‌تواند موجب شود تا کسب و کار شما امن و کارآمد باقی بماند و در مسیر درست خود پیش رود.

فناوران گستر راهکارهای کاملاً تخصصی و بهینه‌ در زمینه خدمات مشاوره شبکه به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا آن‌ها به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در بخش فناوری دست یابند. افتخار ما، مشاوره به شرکت‌ها و سازمان‌ها در هر ابعادی چه کوچک و چه بزرگ می‌باشد، مشاوران ما در هر مرحله از طراحی معماری فناوری اطلاعات شما بدون در نظر گرفتن اندازه زیرساخت ها، شما را همراهی خواهند کرد در حالی که بسیاری از شرکت‌های آی‌تی صرفاً اطلاعات اولیه در خصوص راهکارهای فناوری به شما ارائه می‌دهند، تیم ما علاوه بر ارائه جامع‌ترین راهکارهای تجاری و خدمات آی‌تی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ در صنایع مختلف، تضمین کننده نتایج حاصل از مشاوره و راهکارهای خود می‌باشد. ما با درک درست از نیازها و چالش‌های شما در کنار دانش فنی و تجربه بالای خود به شما مشاوره می‌دهیم. ما با سال‌ها تجربه فعالیت و خدمت‌رسانی به شرکت‌ها و سازمان‌ها ، آماده برای چالش‌های جدید در حوزه فناوری و پروژه‌های خاص شما هستیم.

شرکت فناوران گستر به شکلی کاملاً سفارشی استراتژی‌های فناوری را، در زمینه مشاوره IT خصوصاً مشاوره شبکه به انواع کسب و کارها، به مشتریان خود ارائه می‌دهد. ما آماده‌ایم تا راهکارهای استراتژیک مختص شما را در موضوعات گوناگونی هم‌چون، مدیریت پروژه‌های آی‌تی، برنامه‌ریزی و بودجه پروژه‌های IT، مدیریت ریسک، ریکاوری از بحران، طرح‌های تداوم کسب و کار از طریق فناوری، پروژه‌های زیرساخت و پسیو شبکه و بسیاری از موضوعات دیگر به شما عزیزان ارائه دهیم.

ما به طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و صنایع مختلف در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ سرویس‌دهی می‌کنیم. شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های دولتی، نهادها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز خدماتی و غیره.

خدمات تیم مشاوره

رفع ایرادات و مشکلات

شما به ما نیاز دارید اگر :

  • اگر شما به یک تیم مشاوره IT قابل اعتماد نیاز دارید.
  • اگر شما می خواهید کاملاً بر روی کسب و کار خود متمرکز باشید، نه بر روی فناوری.
  • اگر فکر می کنید که سیستم‌های فعلی شما به جای کمک به کسب و کار شما مانع انجام درست فعالیت‌های شما می‌شوند.
  • اگر شما نیاز به اطمینان و امنیت بیشتری در شبکه خود دارید.
  • اگر شما می‌دانید که خرابی سیستم‌ها و قطعی شبکه هزینه‌های زیادی برای کسب و کارتان ایجاد می‌کند.
  • اگر شما می‌‎خواهید مطمئن باشید که از تمامی اطلاعاتتان به صورت دوره‌ای ، نسخه پشتیبان تهیه می‌شود.
  • اگر می‌خواهید تجهیزات سخت‌افزاری و زیر ساخت شبکه خود را ارتقاء دهید.
  • اگر می‌خواهید شرکت خود را به محل جدید انتقال دهید.
  • اگر می‌خواهید از سرویس‌های نرم‌افزاری برای انجام راحت‌تر امور اداری و یا بالا بردن راندمان کاری پرسنل خود استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید بدانید که همیشه تجهیزات و اموال شرکت در چه وضعیتی و موقعیتی قرار دارند.
  • اگر می‌خواهید فعالیت کارمندان‌تان را از راه دور زیر نظر داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید برای رفع خرابی سیستم‌ها و شبکه کمترین زمان اتلاف وقت را در مجموعه خود داشته باشید.
  • اگر بر این باور هستید که هزینه‌های پیشگیری از مشکلات در سیستم‌ها و شبکه کمتر از هزینه‌های رفع مشکلات آن می‌باشد.
  • اگر به دنبال گسترش و توسعه کسب و کار خود هستید اما هزینه‌ها و نیازهای آن را در زمینه فناوری نمی‌دانید.
  • اگر شما می‌دانید که فناوری ابزاری بسیار مؤثر برای پیشرو بودن در هر کسب و کاری است.
  • اگر نیازمند تیم حرفه‌ای و متخصص برای نظارت و مدیریت پروژه‌های IT خود هستید.
صفحه8 از8